I drammi musicali veneziani di Benedetto Ferrari

A cura di Nicola Badolato e Vincenzo Martorana. Prefazione di Lorenzo Bianconi

2013, cm 17 x 24, xxxvi-348 pp. con 2 tavv. f.t.

ISBN: 9788822263032

Add to «My wish list»
€ 43,00
 
  • About this book
  • Reviews (3)
  • Authors
  • Extra (1)

The six plays that Benedetto Ferrari wrote between 1637 and 1644 are the first examples of an extraordinarily successful theatrical genre, the Venitian musical drama. Although the original scores composed by Ferrari himself and by Francesco Manelli are lost, the texts clearly show the first characters of a scenic tradition that would be based on both the seduction of fantastic and humorous stories, and the charms of spectacular effects.

Nicola Badolato
Nicola Badolato, dottore di ricerca in Musicologia e Beni musicali, pianista e clavicembalista, ha svolto un post-doc nella Yale University. Ha pubblicato edizioni di drammi per musica di Carlo Maria Maggi (Pisa, F. Serra, 2010), Giovanni Faustini (Firenze, L.S. Olschki, 2012) e Benedetto Ferrari (Firenze, L.S. Olschki, 2013), e di opere inscenate a Roma da Filippo Juvarra tra il 1710 e il 1714 (Torino, Fondazione 1563 per l’Arte e la Cultura, 2016); collabora all’edizione critica delle opere di Francesco Cavalli (Kassel, Bärenreiter, 2012 sgg.) e attende all’edizione del Ciro di Alessandro Scarlatti. Nicola Badolato, PhD in Musicology and Musical Assets, is a pianist and harpsichordist who completed his post-doc at Yale University. He has published editions of the music dramas of Carlo Maria Maggi (Pisa, F. Serra, 2010), Giovanni Faustini (Florence, L.S. Olschki, 2012) and Benedetto Ferrari (Florence, L.S. Olschki, 2013), and the works staged in Rome by Filippo Juvarra between 1710 and 1714 (Turin, Fondazione 1563 per l’Arte e la Cultura, 2016). He collaborates on the critical edition of the works of Francesco Cavalli (Kassel, Bärenreiter, 2012 ff.) and is working on the edition of Alessandro Scarlatti’s Ciro. (aprile 2016)

Vincenzo Martorana
Vincenzo Martorana, palermitano, laureato in DAMS e diplomato in violino, ha conseguito un master in Conservazione dei beni culturali nonché l’abilitazione all’insegnamento secondario. Nel 2008 ha collaborato all’edizione critica dei libretti di Francesco Buti (in corso di stampa). Dal 2004 lavora per il Teatro Comunale di Bologna. (aprile 2014)